Pelgrim tegen wil en dank - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Etienne Huijten - WaarBenJij.nu Pelgrim tegen wil en dank - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Etienne Huijten - WaarBenJij.nu

Pelgrim tegen wil en dank

Door: Etienne Huijten

Blijf op de hoogte en volg Etienne

30 Juni 2012 | Nederland, Tilburg

Het zal een jaar of zes geleden geweest zijn toen ik voor het eerst van mijn collega’s Ad Berk en Jules den Boer hoorde over hun plan om naar Santiago te fietsen. Wow, die twee waren wat van plan zeg! Helemaal naar Santiago… Op de fiets! Dat is stoer! En dat is vér! Weten ze wel dat Santiago in Spanje ligt? En dat je – om daar te komen – de Pyreneeën over moet…?

In die tijd kende ik Jules en Ad behalve als collega’s eigenlijk vooral als ‘huttentochtmaatjes’. Het was inmiddels een traditie geworden dat de afdeling Toerisme en Recreatie van de scholengemeenschap De Rooi Pannen in Tilburg elk jaar een afvaardiging naar de Oostenrijkse bergen stuurde, om daar – in wisselende samenstelling – met de rugzak op de schouders een meerdaagse trektocht te maken van berghut naar berghut. Ook ík heb een paar keer aan die bergexpedities meegedaan, en wat me daarvan het beste is bijgebleven (naast de vele halve liters ‘Weizen’ en de stinkende rode sokken van Jules, die aan het einde van de week uit zichzelf rechtop bleven staan), is het feit dat Ad en Jules alle andere deelnemers er telkens met gemak uitliepen. Die twee hadden duidelijk de beste conditie!

Diep in mijn hart was ik best jaloers toen ik van hun fietsplannen naar Santiago hoorde. Ik fietste ook graag, en maakte in die tijd regelmatig een tochtje op mijn stadsfiets-met-drie-versnellingen. Mijn tochtjes waren meestal tussen de 60 en 80 kilometer lang, althans; dat schat ik zo, want mijn stadsfiets-met-drie-versnellingen beschikte niet over een kilometerteller. Helaas had ik na zo’n fietstochtje steevast een dag of drie nodig om te herstellen van de inspanning en de zadelpijn, en daaruit concludeerde ik dat ik dus niet gebouwd was voor het echte langeafstandswerk. Hoewel ik diep van binnen eigenlijk heel graag met die twee goed getrainde mannen mee op reis naar Santiago wilde, durfde ik dat niet hardop uit te spreken. Ad en Jules waren van plan ongeveer 100 kilometer per dag te fietsen, en alsof dat nog niet genoeg was moesten ze ook nog eens de Pyreneeën over, om vervolgens in de zomerse hitte het bergachtige noord-Spaanse hoogland te trotseren. Nee, ik kon mijn stiekeme wens om mee te gaan maar beter niet uitspreken. Want als ik met Ad en Jules mee zou gaan, dan zouden ze vast niet veel verder komen dan pak ‘m beet noord-Frankrijk.

Maar ook zónder mij kwamen Ad en Jules niet veel verder dan noord-Frankrijk. De conditie van beide heren mocht dan uitstekend zijn; de kwaliteit van de zeem in de fietsbroek van Ad was dat zeker niet. Uiteindelijk leidde dit tot een behoorlijk fysiek ongemak, waarbij Ad zijn zitvlak niet meer kon gebruiken om te zitten, hetgeen nogal lastig is op een fiets… Gevolg: Binnen een week na vertrek waren mijn helden weer terug in Nederland; een pijnlijke ervaring rijker en een grote illusie armer.

Twee jaar later – ik had mijn stadsfiets-met-drie-versnellingen inmiddels ingeruild voor een tourfiets-met-eenentwintig-versnellingen – ontstond bij mij langzaam maar zeker het vertrouwen dat ik inmiddels voldoende getraind was voor een meerdaagse fietsvakantie. Ik had ergens iets gelezen over een mooie en niet al te zware route naar de Bodensee in zuid-Duitsland, en besloot het erop te wagen. Maar op de eerste dag van de zomervakantie gooide mijn gezondheidssituatie roet in het eten, en voor ik het wist lag ik op de operatietafel en kreeg ik enkele weken later een infuus in mijn arm geprikt voor een zware chemokuur.

In het ziekenhuis vormde zich de vastberadenheid. Ik ga beter worden! En ik ga doen wat ik leuk vind in mijn leven. Ik ga fietsen! Helemaal naar Rome! De Alpen over. Maar dan wel zó goed voorbereid dat ik het ook écht kan halen! Ik kocht een speciale vakantiefiets en alle noodzakelijke materialen, alsmede enkele goede fietsbroeken – dat had ik wel van Ad geleerd.

En zo stapte ik begin juli 2010 op mijn Zwarte Santos voor een rit van 3.500 kilometer (inclusief ongeveer 700 kilometers aan weliswaar vooraf geplande maar feitelijk onnodige omwegen) naar Rome. En daar waar Ad en Jules er niet in geslaagd waren hun doel te bereiken, daar lukte het mij wel om op mijn geplande bestemming aan te komen. Hoewel ik bij tijd en wijle gigantisch heb afgezien, was ik direct compleet verslaafd aan de vrijheid die ik onderweg had gevoeld, en de pure euforie die zich van mij meester maakte toen ik mijn doel had gehaald. Ik wist meteen: dit zou niet mijn laatste fietsvakantie zijn!

Door puur toeval stond er in Rome een ontvangstcomité voor me klaar. Uitgerekend Ad – één van de twee collega’s die ik vier jaar daarvoor nog benijd had om het avontuur dat zij tegemoet gingen – was met zijn vrouw Juke op vakantie in Rome. Ik werd getrakteerd op een lekker etentje, en terwijl we zo zaten te tafelen kwam ook de mislukte trip naar Santiago weer ter sprake. Ad bleek nog steeds voornemens ooit naar Santiago te fietsen, maar wilde dit liever niet alleen doen. Een belangrijk struikelblok hierbij was echter dat Jules inmiddels niet meer de behoefte voelde om mee te gaan.

Toen ik mijn fietsvakantie voor 2011 ging plannen speelde ik dan ook serieus met de gedachte Ad aan te bieden met hem mee naar Santiago te rijden. Ad liet echter doorschemeren dat hij al andere plannen had voor de zomer, en dus koos ik voor een fietsreis van Land’s End naar John o’ Groats door Engeland, Wales en Schotland.

En toen kwam de herfstvakantie van 2011, waarin ik een bezoekje bracht aan Huize Berk in Dongen. Terwijl we lekker aan de koffie zaten ging het gesprek weer over Santiago. Ad wilde nog steeds graag met iemand samen rijden, maar het liefst niet tijdens de warme zomermaanden. Ik heb toen voorgesteld om dit jaar samen naar Santiago te gaan… met daarbij de opmerking dat ik uiteraard wél aan de schoolvakanties gebonden ben. OK, als Ad per se in het voorjaar wil gaan kan hij natuurlijk wachten totdat ook ík met pension ga, maar als ik er even van uit ga dat ik nog tot mijn 67ste mag werken, dan hoeft Ad nog maar 32 jaar geduld hebben. En als tegenprestatie voor dat lange wachten zou hij dan waarschijnlijk direct in het Guiness Book of Record’s vermeld worden als de oudste Santiago-fietser ooit. Maar aangezien het zelfs voor een voormalige sportleraar als Ad erg onwaarschijnlijk is dat hij op z’n 95ste nog naar Santiago fietst, hebben we er toch maar voor gekozen om dit jaar in de zomervakantie op de pedalen te gaan staan.

Goed. Santiago dus. Voluit Santiago de Compostela. Gelegen in Galicië, de meest noordwestelijke provincie van Spanje; recht boven Portugal. Volgens de legende de plek waar de apostel Jacobus begraven zou liggen.

Al sinds de vroege Middeleeuwen worden er pelgrimstochten naar ondernomen. Vanuit heel Europa ontstonden vaste wegen en routes, die bijna allemaal naar de Frans-Spaanse grens leidden bij St. Jean-Pied-de-Port. Vanuit daar gaat de route al eeuwenlang via dezelfde plaatsen naar het graf van de Heilige Jacobus in de kathedraal van Santiago. Langs de route, die vanaf de Frans-Spaanse grens de Camino Francès (Franse weg) genoemd wordt, ontstonden in de loop der eeuwen tientallen speciaal op de pelgrims gerichte herbergen (albergues of refugio’s), kloosters, en niet te vergeten burchten en kastelen om de pelgrims onderdak te bieden en te beschermen tegen struikrovers en bandieten.

Vandaag de dag staan de meeste kloosters, burchten en herbergen nog steeds overeind. Sterker nog, er worden nog steeds nieuwe herbergen bijgebouwd! Jacobus mag dan al ruim 20 eeuwen dood zijn; het ‘pelgrimeren’ naar zijn graf is springlevender dan ooit! In veel albergues en refugio’s is het zó druk dat je alleen wordt toegelaten als je kunt aantonen dat je een échte pelgrim bent. Yep, er bestaat inderdaad zoiets als een speciale identiteitskaart voor pelgrims: het zogenaamde pelgrimspaspoort (ofwel ‘Credencial del Peregrino’). Feitelijk is het een stempelkaart, waarbij je elke dag onderweg bij kerken en kloosters aan moet kloppen om een stempeltje te vragen. En het is al net als bij de Elfstedentocht: als je bij aankomst in Santiago de Compostela niet voldoende stempels kunt overleggen, dan kun je fluiten naar je oorkonde! Jawel: pelgrimeren op de Jacobsroute is big business geworden!

Persoonlijk hecht ik niet zoveel waarde aan zo’n certificaat. Ik zie mezelf dan ook niet als een pelgrim, maar gewoon als een vakantiefietser, die toevallig de pelgrimsroute volgt. Ik ben waarschijnlijk ook wel wat te kritisch om een goed katholiek te zijn. Zo zie ik de vele kerken en kloosters onderweg niet zozeer als religieuze bouwwerken, maar meer als architectonische meesterwerken, waarbij ik er niet te veel over na wil denken hoe ze de financiën voor zo’n bouwwerk bij elkaar gekregen hebben, en zo zet ik bijvoorbeeld ook mijn vraagtekens bij het ‘feit’ dat het lichaam van Jacobus in Santiago ligt (of all places…) Hoe komt een apostel uit Israël in godsnaam daar in noordwest-Spanje verzeild, in een tijd waarin er geen moderne transportmiddelen waren…? En hoe zinvol is het om in een tijd waarin de meeste mensen geen vreemde talen spraken in het Hebreeuws te gaan prediken in noordwest-Spanje…?. Zou een preek in een totaal onbekende taal echt veel mensen tot bekering tot het christendom hebben aangezet…?

Ondanks dat stukje religieus cynisme ben ik twee weken geleden toch naar Vessem gereden. Daar (of all places…) is één van de drie filialen van het Nederlandse Jacobsgenootschap gevestigd. Want hoewel Ad en ik voornamelijk op campings zullen overnachten, zullen we zeker ook enkele keren gebruik (moeten) maken van de refugio’s. En daar hebben we dus zo’n pelgrimspaspoort voor nodig, dat door het Jacobsgenootschap wordt verstrekt. Op sommige plaatsen liggen de campings simpelweg te ver uit elkaar en zullen we dus wel in een herberg móeten slapen, maar daarnaast zullen we soms ook bewust een refugio opzoeken om de verhalen van andere reizigers te horen. Want volgens iedereen die de Camino de Santiago gelopen of gefietst heeft is dat één van de ontroerendste aspecten van de tocht: de saamhorigheid met en de verhalen van volslagen vreemden, die met precies hetzelfde bezig zijn als jij, en al die duizenden die je al eeuwenlang zijn voorgegaan.

Hoewel ik bij het aanvragen van mijn pelgrimspaspoort op het aanvraagformulier als reden voor de reis een kruisje heb gezet in het vakje voor ‘Anders’ (de reden: ‘Leuke bestemming voor een fietsvakantie’ stond er namelijk niet tussen), vinkte de man van het Jacobsgenootschap ongevraagd ook nog de reden ‘Spiritueel’ voor mij aan. En of ik het er nu mee eens ben of niet: ook ik wordt nu dus aangemerkt als een pelgrim. Etienne Huijten op de Camino: een atheïst op bedevaart…

Maar goed, hoe anderen het zien zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Ik ga lekker op vakantie, genieten van de vrijheid, van de zon en de wind op mijn kop, van de landschappen onderweg, van de mensen die we tegenkomen, van de smaken, geuren en kleuren van de verschillende gebieden en regio’s, van de oude steden en de kleine dorpjes waar we doorheen rijden. En zo af en toe zullen we zelfs een klooster, kerk of kathedraal bezoeken… al is het dan maar voor een stempeltje… Als dat me tot een pelgrim maakt: So be it!

Dinsdag 3 juli is het dan zover. Op mijn nieuwe fiets (ik heb de Zwarte Santos van vorig jaar ingeruild voor een Champagnekleurige Santos met carbonriem in plaats van een ketting, en met een ingenieus Rohloff-versnellingsmeganisme dat weggewerkt zit in de achteras) vertrek ik ’s-ochtends rond een uur half negen richting Dongen om Ad op te pikken. Via Ulvenhout (waar we nu al een koffiepauze gepland hebben met enkele collega’s van het uitzwaaicomite) rijden we richting de Belgische grens, en vandaaruit naar Antwerpen; onze eerste etappeplaats. In totaal hebben we 28 fietsetappes gepland, en komen we onder andere door de plaatsen Aalst, Doornik (Tournai), Cambrai, Compiègne, Parijs, Orléans, Blois, Amboise, Tours, Poitiers, Saintes, Royan, Dax, St. Jean-Pied-de-Port, Pamplona, Logroño, Burgos, León, Sahagún en Ponferrada. Als alles goed gaat bereiken we op zaterdag 4 augustus Santiago, waarna we vijf dagen later vanuit La Coruña het vliegtuig terug naar Nederland nemen.

Net als bij mijn twee voorgaande fietsvakanties probeer ik jullie middels dit weblog op de hoogte te houden van onze belevenissen onderweg. In tegenstelling tot de twee voorgaande edities zal het weblog deze keer echter waarschijnlijk een stuk minder uitgebreid zijn. Ik vermoed dat deze inleiding – die ik thuis vanuit mijn luie stoel heb kunnen typen – het meest uitgebreide hoofdstuk zal zijn. Eenmaal onderweg heb ik deze keer aanspraak aan een reisgenoot, en zal ik dus veel minder de behoefte voelen om alle belevenissen en indrukken op papier te verwerken. En wat nog veel belangrijker is: ik vind het niet gezellig om elke avond één à twee uur achter mijn netbook te kruipen nu we met z’n tweeën op reis gaan.

Maar wees niet bang: speciaal voor alle ‘volgers’ zullen we toch proberen elke paar dagen een korte update te posten.

Voor iedereen die zelf in tussentijd ook op vakantie gaat sluit ik af met de groet die alle reizigers elkaar op weg naar Santiago toewensen:

Buen Camino!

Etienne



  • 30 Juni 2012 - 09:55

    Olga:

    Veel plezier met je (pelgrims)tocht! Leuk dat je weer op de pedalen stapt en nu met reisgenoot, ook een uitdaging. Ik wens jullie goed weer toe, al wordt het lichtelijk beter dan vorig jaar! Ik zal je niet tegenkomen, zit aan de andere kant van Frankrijk. Maastricht, Basel, Nice, Avignon... en weer naar huis.

    Geniet!

  • 30 Juni 2012 - 11:13

    Maaike Paridaens:

    Hi Etienne, hallo pelgrim,

    Je bent er weer klaar voor! Nou, ik zit ook weer klaar hoor om al die leuke reisverslagen weer te mogen gaan lezen! Misschien wat minder vaak, misschien wat minder uitgebreid, maar ach, het zal de pret niet drukken. Voor jou en Ad wordt het zeker weten een prachtig avontuur! Vanaf de zijlijn geniet ik dan graag mee.

    Etienne en Ad, heel veel plezier en succes met dit nieuwe fietsavontuur. En vooral veeeeeel genieten!

    Groetjes,
    Maaike

  • 30 Juni 2012 - 15:33

    Joost:

    Vergeet de jacobsschelpen niet ....... Een echte pelgrim kan niet zonder :-)
    Geniet van al het moois onderweg en vooral van de afdalingen!
    Ik ben bang dat ik je reisverhalen pas ga lezen als we zelf weer terug zijn. Groetjes aan Ad en blijf op de weg.

  • 30 Juni 2012 - 18:30

    Karin:

    He Etienne,

    Ik wens jou en Ad heel veel succes en plezier en alles wat erbij hoort op jullie fietstocht. Ik zal het weer net als andere jaren goed in de gate houden.

    Fijne vakantie en doe de groeten aan Ad.
    Karin Diependaal

  • 01 Juli 2012 - 07:51

    Henk Peeters:

    Dag Etienne,
    Leuk om te lezen , wederom zo'n uitdaging!
    Hoe gaat het met je?
    Ik heb afgelopen jaar wel een aantal van jullie "Tilburgers" gemist, vooral die momenten waarop we lachend van onze stoelen tuimelden.
    Ik zal je verhalen volgen en doe Ad heel veel groeten, ik hoop jullie nog een keer te zien.
    Mvg,
    Henk Peeters

  • 02 Juli 2012 - 20:00

    Lily En Herman:

    Hallo Etienne,
    Het is weer zo ver. Het aftellen is begonnen.
    Morgen is dan eindelijk de dag, dat je voor de derde keer op rij, weer aan een lange fietstocht gaat beginnen. Deze keer niet alleen, maar met je oud-collega Ad.
    We vinden het iedere keer opnieuw weer spannend.
    De vorige tochten zijn, ondanks dat ze soms zwaar waren, allemaal goed verlopen.
    Dat wensen we jullie ook voor deze tocht.
    Heel veel fietsplezier, fijne ontmoetingen, goed weer, en bovenal veel ontspanning.
    We blijven jullie volgen.

    Groetjes, pap en mam

  • 03 Juli 2012 - 08:48

    Melvin:

    Hoi Etienne,
    Ik vind het knap van je dat je weer een verre fietstocht gaat maken, deze keer helemaal naar Santiago de Compostella. Dit keer kom ik je helaas niet tegen zoals toen je naar Rome fietste.
    Beloof je me wel, dat als je in Spanje bent, dat je oppast voor de wilde Spanjaarden die nog aan het feesten zijn na het winnen van het EK voetbal. Ik wens je veel sucses toe met je fietstocht.

    Groeten van je petekind Melvin!!!

  • 08 Juli 2012 - 07:41

    Mia En Huub:

    Hallo Etienne,
    We hebben je verslag gelezen en zijn erg benieuwd hoe de reis jullie zal bevallen. Twee Brabantse pelgrims op de fiets naar Spanje, wie had dat gedacht dat dat zou gaan gebeuren. Ook wij gaan dit jaar op pelgrimstocht, maar dan in Tilburg om de kerk met z'n vieren (je weet wel). Etienne wij wensen jou en Ad heel veel fietsplezier en mooi weer. Geniet er van en tot de volgende keer.

  • 08 Juli 2012 - 15:45

    Jopy:

    Beste Etienne en Ad,
    We zijn erg benieuwd naar jullie belevenissen tot nu toe!!!!!!!!!!
    Houden de billen van mijn zwager het goed?
    groet van zijn schone zus

  • 09 Juli 2012 - 10:10

    Arjen :

    Geniet van deze prachtige (fiets)vakantie! Leuk om weer al je ervaringen te kunnen lezen! Veel succes en groeten aan Ad!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Tilburg

Etienne

...... Welkom op mijn weblog! ‘Wat zou jij doen met een miljoen?’ Ken je die slogan uit de commercials van de Lotto nog? Vast wel! Want ik weet zeker dat elk mens er wel eens over nadenkt: ‘Hoe zou mijn leven eruit zien als ik morgen in één klap financieel onafhankelijk zou zijn?’ Niet meer hoeven werken, maar gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Misschien een nieuwe auto kopen, of een groter huis, of eindelijk die droomreis maken. Een eigen bedrijf beginnen. Of misschien liever iets schenken aan de mensen die je lief zijn, of aan een goed doel… OK, ik moet toegeven: of je jezelf in de huidige eurocrisis met één miljoen op je bankrekening voor de rest van je leven financieel onafhankelijk mag noemen is zeer discutabel. Maar het staat vast dat je voor zo’n bedrag wel héél wat leuke dingen kunt doen. Ook ík droom wel eens. En ik – dat wil zeggen: Etienne Huijten (35 jaar en single), in het dagelijks leven werkzaam als docent Toerisme en Recreatie aan MBO ‘De Rooi Pannen’ te Tilburg – zou het in ieder geval wel weten: ik zou een deel van dat bedrag gebruiken om mijn baas voor een tijdje gedag te kunnen zeggen, en vervolgens op mijn fiets de wereld rond gaan. Ja inderdaad: op de fiets de wereld rond! Dát is míjn droom. Niet per vliegtuig op wereldreis, of met een luxe cruiseschip, of lekker achterover leunend achter het stuur van een snelle sportwagen of klassieke oldtimer. Nee, gewóón op de fiets; op eigen spierkracht. Mijn tentje gaat mee in de fietstassen, en mijn slaapmatje, en natuurlijk mijn slaapzak. En verder heb ik niets nodig. Back to Basic. Avontuur. De wereld om me heen. Bijzondere ontmoetingen. En natuurlijk de Ultieme Vrijheid. Ik besef heel goed dat ik in de ogen van de meeste mensen totaal krankjorum ben. Maar ik ben nu eenmaal verslaafd aan lange-afstands-reizen-op-de-fiets, en ik ga hier niet eens een poging doen om uit te leggen wat daar leuk aan is. Dat is namelijk toch verspilde moeite. Laat ik het er maar op houden dat ik weliswaar de Lotto (nog?) niet gewonnen heb, maar dat ik een paar jaar geleden wél de hoofdprijs heb gepakt in een ándere loterij: de Loterij van het Leven. Ik heb namelijk het geluk gehad volledig te mogen genezen van kanker, en dat is in mijn ogen véél meer waard dan een miljoen! Om de periode van de strijd tegen kanker af te kunnen sluiten en mezelf te testen of ik weer gezond was, ben ik in de zomer van 2010 in mijn eentje naar Rome gefietst. Die tocht (waarvan het verslag op deze site nog steeds terug te lezen is; zie ‘Mijn andere reizen’ – ‘Op de fiets naar Rome’) heeft op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Dat kwam niet alleen omdat ik met die reis bijna € 2.000,- voor het Kika-kinderkankerfonds heb opgehaald, maar vooral omdat ik me tijdens die tocht fysiek sterker dan ooit voelde, en een ongekend gevoel van vrijheid heb ervaren. En met name dat laatste werkt zéér verslavend! Vanwege die verslaving aan fietsen en die hang naar vrijheid zou ik het liefste vandaag nog vertrekken voor een wereldreis op de fiets. Helaas zit dat er financieel niet in, en - ondanks dat ik met de zeven weken zomervakantie die horen bij het werken in het onderwijs zeker niet mag klagen over vrije dagen - heb ik daar ook helaas de tijd niet voor. Ik zal me moeten beperken tot fietsvakanties die in maximaal 5 tot 6 weken goed te doen zijn. Daarom heb ik vorig jaar een fietsreis van bijna 3.000 km door Engeland, Wales en Schotland gemaakt; en stap ik dit jaar voor de derde zomer op rij op de fiets voor een rit naar een verre bestemming. Ditmaal is die bestemming Santiago de Compostela in noordwest Spanje. Anders dan in de twee voorgaande jaren fiets ik dit jaar niet alleen. Ik onderneem de tocht samen met oud-collega Ad Berk, die enkele jaren geleden ook al een poging ondernomen heeft om op de fiets Santiago te bereiken; maar toen helaas de trip door fysieke ongemakken voortijdig heeft moeten staken. Of we Santiago nu wel bereiken? We gaan er in ieder geval voor! Zo nu en dan zal ik op deze site een kort verslagje zetten van onze belevenissen onderweg. Het verslag zal deze keer ongetwijfeld een stuk korter worden dan je wellicht van de twee voorgaande edities van mij gewend bent. Dat komt deels omdat de reis korter is dan bij ‘Rome’ en ‘Engeland’, (nu slechts 2.400 kilometer i.p.v. respectievelijk 3.500 en 2.900), maar ook omdat ik met een gesprekspartner ’s-avonds op de camping minder tijd én behoefte zal hebben om mijn ervaringen op papier te verwerken. Desondanks zal ik zeker proberen om jullie op de hoogte te houden van het verloop van de reis over de eeuwenoude ‘Camino de Santiago’. Hou dit weblog dan ook goed in de gaten! Etienne

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 819
Totaal aantal bezoekers 72062

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Fietsen op de Camino

10 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

Op de fiets door Groot-Brittannië

19 Juli 2010 - 03 September 2010

Op de fiets naar Rome voor Kika

Landen bezocht: