Het vertrek nadert... - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Etienne Huijten - WaarBenJij.nu Het vertrek nadert... - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Etienne Huijten - WaarBenJij.nu

Het vertrek nadert...

Door: etiennehuijten

Blijf op de hoogte en volg Etienne

14 Juli 2010 | Nederland, Tilburg

Welkom op het weblog van mijn fietstocht naar Rome!

Vanaf de dag dat mijn vader de zijwieltjes van mijn kinderfietsje af haalde ben ik langzaam maar zeker besmet geraakt met de liefde voor het fietsen. Ik kan eigenlijk niet echt zeggen wat ik er nu zo leuk aan vind, maar als ik op de fiets zit dan voel ik me gewoon goed.

Als kind al crosste ik op en neer door de straat. Daarbij beeldde ik me dan in dat ik een stoere wielrenner was in het wielerpeloton dat de Tour de France reed. Ik was natuurlijk Gert-Jan Theunisse, want die had zo'n mooie bolletjestrui aan en die kon zo goed klimmen.

In mijn fantasie was ik bezig met de beklimming van een steile berg, in achtervolging op renners die al eerder uit het peloton waren gedemarreerd. Dat de Jurgenslaan (de straat waar wij woonden) helemaal vlak was, en dat de ontsnapte renners die ik bijhaalde en vervolgens zo hard mogelijk voorbijreed meestal slingerende opaatjes waren, die er geen idee van hadden dat ze midden in een touretappe terecht waren gekomen, dat deed er natuurlijk allemaal niet toe.

Voor mij was fietsen vrijheid. Nu nog kan ik mij de scène voor de geest halen waarin mijn boze (lees: bezorgde) moeder me ongenadig op mijn kop gaf omdat ik als vijfjarige kleuter op mijn fietsje een blokje om was gegaan. Wel víér straten van huis, terwijl ik de straat absoluut niet uit mocht. Of ik toen straf heb gekregen weet ik niet meer. Wat ik wel weet, is dat ik toen stiekem heel trots was op mezelf. Ik was een grote jongen, want ik had toch maar mooi op mijn eigen houtje een deel van de wijde wereld verkend. En toch ook weer de weg terug naar huis gevonden. Dat ik mij dit zoveel jaren later nog kan herinneren, betekent wel dat ik dat toen als een enorm avontuur heb ervaren.

Gert-Jan Theunisse ben ik uiteindelijk nooit geworden. Al mijn vriendjes gingen voetballen, en omdat je er als kind nu eenmaal graag bij wilt horen, ben ik dat ook maar gaan doen. Van mijn 8ste tot mijn 23ste heb ik daarom met veel plezier (maar zonder veel succes) tegen een bal geschopt. In mijn vrije tijd bleef ik echter fietstochtjes maken, die, naar mate ik ouder werd, steeds langer werden.

Mijn eerste echt lange tocht heb ik pas gemaakt tijdens mijn studententijd. Na een verloren weddenschap moest ik als tegenprestatie op de fiets (een gewone herenfiets met drie versnellingen, waarvan er uiteraard twee defect waren) van Tilburg naar Landgraaf, waar mijn ouders woonden. Mijn klasgenoot André, van wie ik de weddenschap verloren had, heeft me 's-ochtends vrolijk uitgezwaaid. Hij zal wel gedacht hebben dat ik na een paar honderd meter om zou draaien, om vervolgens de trein naar Limburg te nemen. Eerlijk gezegd was ik dat ook van plan geweest...

Maar goed, het zonnetje scheen, de vogeltjes floten, en ik had de wind in de rug... Voor ik het wist was ik al voorbij Eindhoven, dus toen ben ik gemakshalve maar doorgereden. Toen ik diezelfde avond - met een rit van 165 km op een stadsfiets in de benen - bij mijn ouders thuis in bad lag, besefte ik met een vermoeid maar voldaan gevoel dat dit de leukste tegenprestatie was die ik ooit na een verloren weddenschap heb moeten uitvoeren. Het fietsvirus had mij definitief te pakken. Ik was verkocht!

De laatste jaren heb ik regelmatig lange dagtochten gemaakt. Langzaam maar zeker ontstond toen ook het idee om eens iets nieuws te proberen: een paar dagen achter elkaar op de fiets van huis; een heuse fietsvakantie. Na wat speurwerk op internet kwam ik uit bij de route naar Rome van Hans Reitsma. Het eerste deel van deze route (tot aan de Bodensee in zuid Duitsland) werd omschreven als niet al te zwaar en tevens als landschappelijk heel erg mooi. Dat leek mij wel wat. Enkele weken voor het begin van de zomervakantie van 2008 heb ik bij de bibliotheek het routeboekje gehaald om - eigenlijk totaal onvoorbereid - aan een fietsvakantie te beginnen met als insteek: 'Ik zie wel waar het schip strandt...'

Nou, dat schip strandde dus al nog voordat het zelfs maar de haven kon verlaten. Een paar weken voor mijn vertrek kreeg ik namelijk veel last van pijnscheutjes in mijn linker zaadbal. Al snel ontdekte ik er een knobbeltje op. Hoewel de huisarts in eerste instantie nog dacht aan een ontsteking, wist ik na wat rondsnuffelen op internet eigenlijk al direct dat me iets veel ernstigers boven het hoofd hing. Op de eerste dag de zomervakantie mocht ik mij melden bij de afdeling urologie van het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg. Daar werd al snel de diagnose testescarcinoom gesteld. Mijn vermoeden dat ik zaadbalkanker had was inderdaad juist. Het bleek een zeer agressieve vorm te zijn, maar gelukkig was ik er redelijk op tijd bij.

Aanvankelijk leek alleen een operatie voldoende om de tumor te verwijderen, maar drie maanden later bleken er toch uitzaaiingen te zitten in de lymfeklieren van mijn onderbuik. Tot drie keer toe werd ik een week opgenomen voor een chemokuur; met name de laatste week ben ik daar goed ziek van geweest.

Gelukkig heb ik er al die tijd veel vertrouwen in gehad dat ik weer beter zou worden. Mijn behandelende oncologe, dokter Van Riel, vertelde me al direct dat de kansen voor mij helemaal niet zo slecht waren. Nog geen 25 jaar geleden was zaadbalkanker in de meeste gevallen dodelijk; nu is het dankzij de medische wetenschap één van de best behandelbare kankers. Dokter Van Riel wees als voorbeeld op wielrenner Lance Armstrong, die dezelfde ziekte heeft gehad. Bij hem was de kanker zelfs uitgezaaid naar de longen en hersenen. Nadat hij genezen werd verklaard, won hij zeven keer de Tour de France...

Toen ik in het ziekenhuis lag voor mijn eerste chemokuur heb ik me dan ook twee dingen voorgenomen. Ten eerste: ik zou Lance Armstrong inderdaad als voorbeeld nemen. Ik wilde ervoor knokken om beter te worden en vervolgens ook een prestatie neerzetten op de fiets; gewoon om voor mezelf te bewijzen dat ik nog niet klaar ben met dit leven.

OK, ik moet toegeven, net als Armstrong zeven keer de Tour winnen zal mij niet gaan lukken. Geel pakken is voor een wielrenner nu eenmaal een stuk moeilijker dan voor een voetballer; en zelfs als voetballer is mij dat - nota bene als verdediger - in 15 jaar tijd slechts 2 maal gelukt. Daar kunnen ze bij Oranje (met de schoppartij van de verloren WK-finale nog vers in het geheugen) nog wat van leren, maar dat terzijde...

Hoe dan ook; het idee van 'ik zal wel zien waar het schip strandt, en dan pak ik de trein wel weer naar huis...' heb ik definitief over boord gezet. Het doel is nu echt Rome halen; een symbolische daad om zo een moeilijke periode in mijn leven letterlijk achter me te laten. Dat is tevens de reden waarom ik deze tocht graag alleen wil doen. Dit moet mijn eigen overwinning worden!

Het tweede dat ik me tijdens de chemokuur heb voorgenomen, is dat ik iets terug wil doen voor de medische wetenschap. Dat ik nog in leven ben, heb ik voor een belangrijk deel aan de doktoren en de onderzoekers te danken, die zich de afgelopen 25 jaar met zaadbalkanker hebben bezig gehouden. Het idee om aan deze fietstocht een goed doel te hangen was dan ook snel geboren. In eerste instantie dacht ik aan de KWF Kankerbestrijding, een doel dat uiteraard heel dicht bij me staat.

Uiteindelijk heb ik echter gekozen voor het Kika-Kinderen Kankervrij fonds. Want laten we eerlijk zijn, wanneer een volwassene kanker krijgt is dat ronduit vreselijk, en lijkt dat altijd veel en veel te vroeg. Maar wanneer een klein kind die vreselijke rotziekte krijgt, schieten woorden helemaal tekort!

Daarom ga ik fietsen voor Kika. Op school verkoop ik Kika-beren en Kika-sleutelhangers. Dat had eigenlijk al gebeurd moeten zijn; maar door een vertraagde levering gaat dat nu na de zomervakantie gebeuren. En ik smeek jullie: help me alsjeblieft van die beren af! Ik heb er 170 besteld, en hoe lief ze er ook uitzien; ik moet er niet aan denken dat ik straks 170 beren in mijn woonkamer heb zitten! Hetzelfde geldt overigens voor de ruim 100 sleutelhangers met een klein Kika-beertje eraan. De voorbeelden kun je zien op de site van kika.nl. Mocht je overigens gewoon willen sponsoren zonder dat je op een beer of een sleutelhanger zit te wachten; dan is dat natuurlijk ook altijd mogelijk.

Maar goed, na bijna twee jaar plannen, voorbereiden en aan mijn conditie werken, is het dan eindelijk zover. Mijn avontuur gaat van start. Eerst fiets ik in 2 dagen naar Amsterdam (het eigenlijke beginpunt van Reitsma's route) en van daaruit in 32 dagen via onder andere Amersfoort, Nijmegen, Venlo, Roermond, Landgraaf, Koblenz, Heidelberg, Karlsruhe, Friedrichshafen, Bregenz, Vaduz, de Arlbergpas, de Reschenpas, Merano, Bolzano, Trento, Venetië, Verona, Ferrara, Bologna, Florence, San Gimignano en Siena naar Rome. Met hier en daar een (bewuste) omweg verwacht ik in totaal ruim 3000 kilometer weg te trappen op mijn Zwarte Santos.

Natuurlijk besef ik dat er onderweg van alles kan gebeuren waardoor ik mijn uiteindelijke doel niet haal, maar ik heb er heel veel vertrouwen in dat het wél gaat lukken. Wil je mijn avontuur op afstand een beetje meebeleven, kijk dan regelmatig op dit weblog. Ik zal proberen het minimaal één keer per week te updaten. En wil je een berichtje achterlaten: please be my guest!

Etienne

  • 15 Juli 2010 - 19:27

    Sanne:

    Succes meneer, wat een mooi doel! En nu maar hopen dat u het gaat halen! We horen na de zomervakantie vast vele verhalen!

    Groetjes Sanne 1p

  • 16 Juli 2010 - 07:35

    Mia En Huub:

    Etienne, Mia en ik wensen je alvast heel veel succes met de voorbereiding op de reis. Zorg dat alles gesmeerd en losjes zit (behalve de moeren die van de fiets dan). Etiennne heel veel fietsplezier en we weten dat het je zal lukken. Wij zullen je reisverslagen volgen en met je meerijden van huis uit. Etiennne jruus mich der Benedictus i Roeme.

  • 16 Juli 2010 - 12:24

    Lily En Herman:

    Etienne,bijna is het zover.Je fietstocht naar Rome kan beginnen.Een heel ander begin van je vakantie dan twee jaar geleden.
    Na een operatie en meerdere chemokuren, konden we, na een onzekere periode langzaam maar zeker je herstel waarnemen.
    Je positieve levenshouding, maar ook de steun van je zus en schoonbroer, je familie, collega`s, en vrienden hebben aan je herstel bijgedragen.Inmiddels ben je weer zo sterk, dat je wil weten waar je staat!
    Nu kun je je droom laten uitkomen.
    We wensen je daarbij veel succes. Pap en mam.

    Nu kun je je droom laten uitkomen.
    We wensen je hierbij veel succes.
    Liefs, pap en mam

  • 17 Juli 2010 - 19:12

    Kim Zeegers:

    Hee meneer Huijten,
    Goh, omgekeerde wereld deze keer! Ik kwam gister mr van Kooten tegen op de kermis, en die vertelde dat je binnenkort op de fiets naar Rome vertrekt! Wat super leuk! Zeker na al die narigheid van de afgelopen tijd. Nog 2 dagen te gaan las ik net.. spannend! Ben je al helemaal klaar voor vertrek? Ik ga je zeker volgen op waarbenjij. Ik wil je via deze weg ontzettend veel succes maar vooral plezier wensen tijdens je fietstocht. Zet m op!
    Groetjes Kim, oud-oud-oud-leerling ;)

  • 19 Juli 2010 - 06:15

    Maaike:

    Etienne,

    Onwijs veel succes met het verwezenlijken van deze droom. Hopelijk wordt dit je tweede persoonlijke overwinning!

    En eh, dat kaarsje in Rome, ga dat maar gauw laten branden!

    Liefs,
    Maaike

  • 19 Juli 2010 - 13:03

    Arjen Van Kooten:

    Hallo Etienne, ik wens je een goeie reis! Maak er een mooie (lange) reis van! Veel succes en zet hem op!

  • 19 Juli 2010 - 20:45

    Frans En Pauline:

    wij wensen jou een geweldige tocht toe wil je 1beer en 1 sleutelring voor ons bewaren wij hebben een brief voor je bij pa en ma afgegeven veel plezier

  • 20 Juli 2010 - 06:36

    Remco:

    Hoi Etienne,

    Het was een speciale belevenis om jou samen met Ad uit te zwaaien aan de veerpont.Ik hoop dat je een goede reis hebt en dat je de eindstreep in volle glorie gaat halen. We houden contact.

    Succes nog!

    ennuh je weet het he.....Vive le velo!

    gr

    Remco

  • 20 Juli 2010 - 12:09

    Kim:

    Hey Etienne,

    Ik wil jou veel succes maar ook heel veel plezier toewensen op deze onvoorstelbare reis die je tegemoet gaat. Echt klasse, ik neem er mijn petje voor af. Zet hem op en ik blijf je volgen.

    Groetjes Kim (Olc)

  • 21 Juli 2010 - 11:35

    Floyd:

    Hé Etienne,

    Mooi verhaal hoor, hopelijk heb je de eerste kilometers er goed van afgebracht en hopelijk zullen de komende kilometers ook goed worden afgelegd.
    Ik heb je weblog gevonden, dus ik ga deze goed bijhouden.

    Veel succes de komende dagen!

    Gr. Floyd

  • 21 Juli 2010 - 13:52

    Ad Berk:

    Leuke start Etienne,

    veel succes met je tocht. inmiddels zit je al in de derde dag en ik hoop dat alles zo voorspoedig mag gaan als de eerst 35 km.

    groeten,
    Ad

  • 22 Juli 2010 - 05:07

    Maaike:

    Hi Etienne,

    Ben toch zo benieuwd hoe het je vergaat! Hopelijk ben je heerlijk aan het genieten.

    Groetjes,
    Maaike

  • 22 Juli 2010 - 05:07

    Maaike:

    Hi Etienne,

    Ben toch zo benieuwd hoe het je vergaat! Hopelijk ben je heerlijk aan het genieten.

    Groetjes,
    Maaike

  • 22 Juli 2010 - 15:18

    Daniëlle:

    Hoi Etienne! ..
    Ik wens je heel veel succes tijdens deze mooie en bijzondere reis. Heb er echt bewondering voor.
    Ik ben benieuwd naar je verhalen dus ik zal zeker af en toe even spieken op deze website.
    O ja, .. en ik zou graag zo'n leuke beer kopen.
    Wie ben ik om je er met zoveel te laten zitten. ;)

    Groetjes,
    Daniëlle

  • 23 Juli 2010 - 06:41

    Marjolein Vugts:

    Hoi Etienne,

    Inmiddels heb je er al een aantal dagen op zitten. Ik hoop dat alles tot nu toe goed verloopt. Ik heb enorm veel bewondering voor de wijze waarop je je middels deze fietstocht inzet voor Kika. Ik blijf je volgen en wil je ontzettend veel succes wensen de komende weken.

    Groetjes Marjolein

  • 23 Juli 2010 - 15:26

    Natalie:

    Lieve broer, ik krijg het koud als ik je verhaal lees, maar ik ben super trots op wat je tot nu toe bereikt hebt. Ik wens je heel erg veel succes op je reis naar Rome, aan je voorbereiding ontbreekt in elk geval niets. Laat deze droom maar werkelijkheid worden en vergeet vooral niet te genieten onderweg. In gedachten reis ik met je mee. Ik zie je morgen nog als je in Landgraaf overnacht en als het goed is treffen we elkaar over een paar weekjes in Italië! Zet h'm op, je kunt het! Héél veel groetjes van je zus, Natalie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Tilburg

Etienne

...... Welkom op mijn weblog! ‘Wat zou jij doen met een miljoen?’ Ken je die slogan uit de commercials van de Lotto nog? Vast wel! Want ik weet zeker dat elk mens er wel eens over nadenkt: ‘Hoe zou mijn leven eruit zien als ik morgen in één klap financieel onafhankelijk zou zijn?’ Niet meer hoeven werken, maar gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Misschien een nieuwe auto kopen, of een groter huis, of eindelijk die droomreis maken. Een eigen bedrijf beginnen. Of misschien liever iets schenken aan de mensen die je lief zijn, of aan een goed doel… OK, ik moet toegeven: of je jezelf in de huidige eurocrisis met één miljoen op je bankrekening voor de rest van je leven financieel onafhankelijk mag noemen is zeer discutabel. Maar het staat vast dat je voor zo’n bedrag wel héél wat leuke dingen kunt doen. Ook ík droom wel eens. En ik – dat wil zeggen: Etienne Huijten (35 jaar en single), in het dagelijks leven werkzaam als docent Toerisme en Recreatie aan MBO ‘De Rooi Pannen’ te Tilburg – zou het in ieder geval wel weten: ik zou een deel van dat bedrag gebruiken om mijn baas voor een tijdje gedag te kunnen zeggen, en vervolgens op mijn fiets de wereld rond gaan. Ja inderdaad: op de fiets de wereld rond! Dát is míjn droom. Niet per vliegtuig op wereldreis, of met een luxe cruiseschip, of lekker achterover leunend achter het stuur van een snelle sportwagen of klassieke oldtimer. Nee, gewóón op de fiets; op eigen spierkracht. Mijn tentje gaat mee in de fietstassen, en mijn slaapmatje, en natuurlijk mijn slaapzak. En verder heb ik niets nodig. Back to Basic. Avontuur. De wereld om me heen. Bijzondere ontmoetingen. En natuurlijk de Ultieme Vrijheid. Ik besef heel goed dat ik in de ogen van de meeste mensen totaal krankjorum ben. Maar ik ben nu eenmaal verslaafd aan lange-afstands-reizen-op-de-fiets, en ik ga hier niet eens een poging doen om uit te leggen wat daar leuk aan is. Dat is namelijk toch verspilde moeite. Laat ik het er maar op houden dat ik weliswaar de Lotto (nog?) niet gewonnen heb, maar dat ik een paar jaar geleden wél de hoofdprijs heb gepakt in een ándere loterij: de Loterij van het Leven. Ik heb namelijk het geluk gehad volledig te mogen genezen van kanker, en dat is in mijn ogen véél meer waard dan een miljoen! Om de periode van de strijd tegen kanker af te kunnen sluiten en mezelf te testen of ik weer gezond was, ben ik in de zomer van 2010 in mijn eentje naar Rome gefietst. Die tocht (waarvan het verslag op deze site nog steeds terug te lezen is; zie ‘Mijn andere reizen’ – ‘Op de fiets naar Rome’) heeft op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Dat kwam niet alleen omdat ik met die reis bijna € 2.000,- voor het Kika-kinderkankerfonds heb opgehaald, maar vooral omdat ik me tijdens die tocht fysiek sterker dan ooit voelde, en een ongekend gevoel van vrijheid heb ervaren. En met name dat laatste werkt zéér verslavend! Vanwege die verslaving aan fietsen en die hang naar vrijheid zou ik het liefste vandaag nog vertrekken voor een wereldreis op de fiets. Helaas zit dat er financieel niet in, en - ondanks dat ik met de zeven weken zomervakantie die horen bij het werken in het onderwijs zeker niet mag klagen over vrije dagen - heb ik daar ook helaas de tijd niet voor. Ik zal me moeten beperken tot fietsvakanties die in maximaal 5 tot 6 weken goed te doen zijn. Daarom heb ik vorig jaar een fietsreis van bijna 3.000 km door Engeland, Wales en Schotland gemaakt; en stap ik dit jaar voor de derde zomer op rij op de fiets voor een rit naar een verre bestemming. Ditmaal is die bestemming Santiago de Compostela in noordwest Spanje. Anders dan in de twee voorgaande jaren fiets ik dit jaar niet alleen. Ik onderneem de tocht samen met oud-collega Ad Berk, die enkele jaren geleden ook al een poging ondernomen heeft om op de fiets Santiago te bereiken; maar toen helaas de trip door fysieke ongemakken voortijdig heeft moeten staken. Of we Santiago nu wel bereiken? We gaan er in ieder geval voor! Zo nu en dan zal ik op deze site een kort verslagje zetten van onze belevenissen onderweg. Het verslag zal deze keer ongetwijfeld een stuk korter worden dan je wellicht van de twee voorgaande edities van mij gewend bent. Dat komt deels omdat de reis korter is dan bij ‘Rome’ en ‘Engeland’, (nu slechts 2.400 kilometer i.p.v. respectievelijk 3.500 en 2.900), maar ook omdat ik met een gesprekspartner ’s-avonds op de camping minder tijd én behoefte zal hebben om mijn ervaringen op papier te verwerken. Desondanks zal ik zeker proberen om jullie op de hoogte te houden van het verloop van de reis over de eeuwenoude ‘Camino de Santiago’. Hou dit weblog dan ook goed in de gaten! Etienne

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 785
Totaal aantal bezoekers 72172

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

Fietsen op de Camino

10 Juli 2011 - 18 Augustus 2011

Op de fiets door Groot-Brittannië

19 Juli 2010 - 03 September 2010

Op de fiets naar Rome voor Kika

Landen bezocht: